lördag 3 november 2012

Portar

Bland mina favoritfotomotiv finns vackra portar eller dörrar. Kan inte låta bli att ta en bild eller två när jag passerar en speciellt utformad eller dekorerad ingång till någon form av byggnad.

När nu temat för veckans fototriss råkar sammanfalla med en av mina böjelser så måste jag förstås presentera tre av mina favoriter.

De två första portarna hittade jag i Chablis i Frankrike i somras. En ljuvlig liten stad mitt i ett fantastiskt vindistrikt.

Den tredje porten finns i staden Porto i Portugal - portvinets vackra hemstad, som jag besökte i våras.



41 kommentarer:

  1. mmm...vackra dörrar, jag är väldigt svag för blå dörrar, de är så fina.

    AX

    SvaraRadera
  2. Fina dörrar och fina bilder. Verkligen dörrar med karaktär.

    SvaraRadera
  3. Läcker triss med de vackra dörrarna! Jag gillar också att fota dörrar, det är något visst med dem.

    SvaraRadera
  4. Jag antar att dom där bilderna är tagna utomlands någonstans. Sådana vackra portar ser man inte till i Sverige, inte i mina kvarter i alla fall :)
    Jättefin triss!

    SvaraRadera
  5. Alldeles underbara dörrar du fotat... Bild nummer två blir min favvis med färg o allt :)

    SvaraRadera
  6. Exotiskt och spännande. Andra bilden är helt magiskt med de vackra blommorna :0)

    SvaraRadera
  7. Jag förstår dig, så fascinerande portar i vackra omgivningar. Jag blir nyfiken, var är det någonstans?

    SvaraRadera
  8. Åh så skönt att gå där i värmen en stund och titta på dessa vackra portar!

    SvaraRadera
  9. Vackra dörrar med olika karaktärer. Jättefina foton.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Förstår din böjelse. Jag hade nog också stannat och fotat.

    SvaraRadera
  11. Vackra och spännande dörrar. Mittenbilden med växterna över är urhäftig.

    SvaraRadera
  12. Vilken utsmyckning i den sista!...men min favorit blir nummer två med enkelheten!

    SvaraRadera
  13. Såväl vackra portar som vackra utsmyckningar :)

    SvaraRadera
  14. Så fina dörrar! Nr.2 ser verkligen inbjudande ut.

    SvaraRadera
  15. Fina favoriter du visar ! Förstår att du gillar dessa charmiga dörrar. Blir lite nyfiken på var de finns.

    SvaraRadera
  16. Fina bilder, den från Portugal var maffig.

    SvaraRadera
  17. Vilka fina portar och en enorm bouganvilla!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  18. Vackra dörrar, speciellt den första :)

    SvaraRadera
  19. Vilka krusiduller och utsmyckningar det finns på många dörrar, kul om dom gjorde såna idag också, istället för våra vanliga rektangulära saker. Fin triss!

    SvaraRadera
  20. En härlig triss från vackra portar. Men den största finns ju norrut. Kanske också mest fotade och numera en ikon/varumärke för orörd natur i norr med mera. (Ja, jag vet att jag är inne på ditt revir men jag delar dina känslor för Norrland.)

    Tack för kommentar och ha de riktigt gott!
    Tore

    SvaraRadera
  21. Väldigt fina dörrar alla tre! Så vackra blommor kring de första och så den underbara keramiken kring den sista. Jättevackert!

    SvaraRadera
  22. Så fina portar, dörrar. Den blå medelhavsfärgen är oslagbar i alla lägen. Snyggt trissat!

    SvaraRadera
  23. Bild 2 är ju helt underbar :)

    SvaraRadera
  24. Så vackert...dina bilder är så fina. Mittenbilden med Bougainvillean är ljuvlig! :)

    SvaraRadera
  25. Oj, Oj, Oj vilka vackra portar! Och vilken vacker header du har på bloggen.

    SvaraRadera
  26. Magnifika bilder på vackra portar! Och tänk att blått oftast är färgen på portar/dörrar utomlands....blått som himlens färg!

    SvaraRadera
  27. Portar och grindar säger mycket om folket som bor innanför dem. Själens spegel utåt kanske.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  28. Utsmyckningen på kyrkoporten var ngt utöver det vanliga.
    Fin serie!

    SvaraRadera
  29. Vilka vackra portar du visar från Frankrike och Portugal. :-)
    Äldre portar är ofta vackrare än de moderna, mer arbete lades på själva porten förr.
    Speciellt den från Porto med de vackra målade blå kakelplattorna på väggarna!
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera
  30. Vackra portar! Jag har själv varit i Porto, och hade jag inte redan trissat så hade du nog inspirerat mig till lägga upp en arkiv-triss därifrån, med en hejdlös massa dåliga ordvitsar till... ;)

    SvaraRadera
  31. Fantastiskt vackra portar du bjuder på :) Bra jobbat!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  32. Vilken jätteläcker dörr den tredje är... och vilken inramning med det blåa. Snyggt!

    SvaraRadera
  33. Så vackra portar, sista bilden ger även en vacker husfasad :)

    SvaraRadera
  34. Väldigt vackra dörrar!

    SvaraRadera
  35. Så underbar triss!!!!! Älskar den här medelhavskänslan

    SvaraRadera
  36. Underbar triss med en blå tråd :)

    SvaraRadera
  37. Vilka underbara portar! Alla har sin egen karaktär och är vackra på sitt vis.
    Tack för kommentaren hos mig. Pålstaden i Thailand ligger på väg ut mot James Bondön. Vi åkte dit på tur med båt och stannade också till vid pålstaden och åt lunch. Platsen ger lite blandade känslor.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.