söndag 6 september 2015

Hoppsan....

- så var visst helgen över. Fort gick det - som vanligt. Det är väl så när man har roligt.

Inte många lata stunder har det varit. Hämtade yngsta barnbarnet på fritids i fredags.Tänk att lilltjejen har blivit så stor. Härligt att hämta någon som blir så glad. Skiner som en sol och delar ut bamsekramar. Lycka. Känns i mormorshjärtat....  



Efter att ha återlämnat barnet till modern på lördagskväll blev det filmtajm. Kay Pollaks nya film "Så och på jorden" måste vi ju se efter att ha sett den första "Såsom i himmelen". Inspelad till stora delar i Boden dessutom. Inte för att det går att känna igen så mycket av platserna. Rollfiguren Lenas hem t ex är äkta hälftens jaktlagsstuga. Utbyggd och omfärgad. Utvändigt ser man ju var det är, men interiören stämmer inte alls. Nåväl. Det viktiga är ju inte var filmen är inspelad utan vad den ger för tittarvärde. Jag gillade den första mycket och hade förstås förväntningar nu. Infriades till stor del.
Fotot togs långt innan filmen började. Det blev fullsatt i Sagabiografen! F ö hade filmen världspremiär i Boden i förra veckan.



Söndagen har jag bl a tillbringat på foto- och kulturvandring med fotoklubben runt kyrkan och hembygdsgårdarna. Vår guide berättade initierat om Eyvind Jonsson-statyn, salutplatsen, trädplanteringar, kyrkstugorna, kyrkan och alla gårdarna som ingår i hembygdsområdet. Så intressant.






Som bonus fick vi se Stripgåsen, en celibritet som just nu gästar centrala Boden.


15 kommentarer:

  1. 1. Tur att biografen fylldes på. Annars hade jag trott att filmen inte varit så poppis. Kul att du gillade den.

    2. Bilden på tjejen är suverän. Snacka om fokus!

    3. Den sista bilden är bara sååååååå skön. Vilken skärpa! Love it.

    SvaraRadera
  2. Den filmen skulle jag också vilja se! Vad många fina bilder du bjuder på, gåsen fascinerar....har aldrig sett något liknande.

    SvaraRadera
  3. Helt klart innehållsrik och varierande helg.
    Finfina bilder även dessa mycket varierande.
    Allt gott.
    M

    SvaraRadera
  4. Många fina bilder från din helg! Barnbarn är ljuvliga, skönt att få rå om dem ibland! Vilken häftig gås, tur att du kunde fota den och lägga ut bilden här! Inte var dag man får se en sådan!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. En givande helg och kan det bli
    bättre än med ett gulligt litet barnbarn:-)

    SvaraRadera
  6. Både nya filmen och en stripgås under samma helg, det är verkligen inte fy skam!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  7. Så mycket du hann med i helgen! Kul med stripgåsen.Tänk att den flyttar över Himalaya. Att de kan flyga så högt. Men jag antar att ert besök är en parkrymling. Fin oavsett!

    svar: gråärter är en gammal växt som odlades förr. Väldigt god tycker jag och anspråkslös för odling.

    SvaraRadera
  8. Spännande att gå med guide i det området, har faktiskt fotograferat den kyrkan en gång förra vintern :)
    Urfin bild på stripgåsen!

    SvaraRadera
  9. For ei fin helg du har hatt.
    Første bildet er koseg, akkurat slik ligg mine minste barnebarn også, og leiker seg.

    SvaraRadera
  10. Barnbarnet ser ut att ha en riktig mysstund hos mor/farmor, med alla djuren.
    Filmen Så och på jorden gick också i Arjeplog i helgen. Skulle gärna ha sett den men det är lite körigt nu, eftersom min far är sjuk och mitt fokus är hela tiden där.
    Så stolt och vacker gås, stringgåsen. Har aldrig ens hört namnet förr.

    SvaraRadera
  11. Okej, jag läste texten, men först trodde jag det var världen tråkigaste film :) Stenläggningen vid Hembyggdsgården var häftig.

    SvaraRadera
  12. Du hinner med så mycket under dina helger, jag blir imponerad. Att se en stripgås hade varit nog för att förgylla hela min helg :) Så fint också med timmerhuset och den gamla hövändaren. Det är otroligt att det inte är så länge sedan sådana användes. Min mamma fick hjälpa till och kära en sådan när hon var barn.

    SvaraRadera
  13. Men så mycket trevligt på en och samma helg! Tänk så mycket det betyder att ha en guide, så mycket man då ser som man kanske annars bara hade gått förbi. och så den där gåsen! Så vacker! Och barnbarnskramar - jag vet inte vilket som var allra bäst. Tur att man inte behöver rangordna!

    SvaraRadera
  14. Verkar ha varit en super mysig helg, det är alltid lite kul att se ställen man har varit på, på film.

    Ha en fantastisk dag

    SvaraRadera
  15. Bilden av rönnen och ..är det en gammal hästräfsa?...tycker jag mycket om. Ser ut som ett vykort man skulle velat sända iväg till någon utomlands för att visa hur vackert det är i vårt land. Ha en fin helg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.