torsdag 9 september 2010

Indiansommar

- eller brittsommar kallas det när det är varmt och gott den här tiden på året. Knepiga ord som jag var tvungen att forska lite omkring. Vad gjorde man utan google......?

Ordet brittsommar har att göra med Birgittas/Britts namnsdag i oktober. Indiansommar förklaras dels med att indianerna gick på buffeljakt om det var en varm höst. En ann
an variant är att färgerna på träden skiftar i rödtonade färger, samma som indianernas utsmyckningar. Mer om dessa begrepp i Wikipedia.

Hur som helst så har vi varmt och gott här i Boden just nu. Ett fantastiskt höstväder, med hög och klar luft.



Jag bor i en vacker stad!!!

1 kommentar:

  1. Av dina bilder att döma bor du i en vacker stad.
    Men jag hajade till när jag såg "Indiansommar". Trodde att jag låg fel i tiden och missat en hel månad...*L*
    Lite, lite kan man i naturen här nere nu se att hösten nalkas. De första färgskiftningar kan skönjas.
    Och så vädret... Grått, regnigt och blåsigt.
    Ha en bra helg!/SA

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.