söndag 8 januari 2012

Middagsmörker....

- det har vi inte - men inte långt därifrån.

Vid Treriksröset är det fortfarande middagsmörker. Solen visar sig inte ovanför horisonten.
I Malmö gick solen upp 8:32 idag och ner 15:56. Vilken lyx! nästan 7 ½ timmes dagsljus. I Luleå var dagen drygt 4 timmar och lång. Vi lever verkligen i ett avlångt land!

Och så´n tur för mig att jag inte bor ännu längre norrut. Jag är övertygad om att jag varit björn i något tidigare liv. Mörkret gör att jag blir så trött. Skulle gladeligen kunna gå i idé i oktober och komma fram pigg och glad i slutet av februari. Alternativet till ide är förstås att se till att leta reda på solen. Den skiner ju alltid på någon del av vår värld. 

Fick se en glimt idag.............



6 kommentarer:

  1. Eftersom sambon fotar och jag själv är Jämtlänning så har jag sett en del vackra vyer men den här tar första priset
    Ha en bra morgondag

    SvaraRadera
  2. Den var snygg, hördu! Vad är det för topp? Antar att det är någon på den norska sidan av gränsen, fjällen ändrar liksom karaktär när man passerar den. Dom blir mycket spetsigare och vildare på den norska sidan.
    Tjusigt fotat!

    SvaraRadera
  3. Utan mörkret hade du kanske inte fått den vackra bilden, men visst ... jag gillar också björnens ide.

    Däremot har jag inte fått uppleva vintern i år förrän jag landade på Luleå airport igår och då insåg jag .. det är januari.

    SvaraRadera
  4. Så vackert!! Gillar ditt headerfoto också, så snyggt med månen :)

    SvaraRadera
  5. Oh, vilken fin topp som du har fångat i rätt ögonblick!
    Kram Karin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.