måndag 2 januari 2012

Nytt på ordfronten

Studerade Språkrådets nyordlista för 2011. Intressant läsning! Vi begåvades med en hel del nya uttryck under det gångna året. En del riktigt kluriga, andra är sådana jag knappast kommer att lägga på minnet eller använda själv.

Vad sägs om
Attitydinkontinens - oförmåga att hålla inne med vad man tycker
Flipperförälder - motsatsen till curlingförälder, vågar släppa taget och låta barnen klara sig själv
Juholtare - förhastat uttalande som man snart tvingas backa på
Nysare - person som sprider nyheter och tips vidare
Tasigförsamhet - entreprenörsanda
Åsiktstaliban - person som endast tillåter en enda åsikt i en fråga

 Lånad bild

En klädstil jag definitivt inte är anhängare av..
Är jag mossig då? Eller kanske handlar det om attitydinkontinens....

6 kommentarer:

  1. Frågan är om du är en åsiktstaliban eller lider av attitydinkontinens. Eller kanske bara vanligt sunt förnuft.

    SvaraRadera
  2. Hahahaha...
    jag fattar inte hur dessa ungdomar överhuvudtaget KAN gå...
    och att dom inte fryser arslet av sig...
    kan bara känna hur det är när man nångång haft för små strumpbyxor....
    panik, panik.

    Gott nytt år på dig...

    SvaraRadera
  3. Till de brallorna hade det behövts både hängslen och livrem. De är inte snygga på ungdomar och det blir sju resor värre när de med åldersnoja tar såna på sig. Kram

    SvaraRadera
  4. Bevare mej väl...och nu lider väl jag också av attitydinkontinens, men nån annans rumpa (mer än möjligen små söta barnstjärtar då...)vill jag då verkligen inte se!! Jag hade en mycket het diskussion med en ung grabb när jag jobbade i livsmedelsbutik, han gjorde nån provanställning där. Antingen fick han dra upp brallerna eller också ta på sej en lång butiksrock typ 50-talet...folk som handlar mat vill med all säkerhet inte se en röv mellan hyllorna. Sen vart jag nog en taliban, och han fick ge sej...
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Nej, sannerligen jag begriper mig på det modet, eller modet. Här blev det homonymdistinktion. Gällivarehänget har hängt med alltför länge men åtminstone i huvudstaden ser man detta fenomen alltmer sällan. Tackochlov.

    SvaraRadera
  6. Nej, fy inga rumpor! Möjligen en liten barnrumpa.

    margareta

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.