onsdag 18 april 2012

Next stop Porto

Parkerade kvasten i Lissabon och tog tåget norrut till Porto - landets andra stad storleksmässigt och huvudstad för portvinstillverkningen. Eller snarare är det tvillingstaden Vila Nova de Gaia på andra sidan Dourofloden som är centrum för portvinshandeln. Det var dit man förr skeppade vinet i tunnor per båt - s k Rabelos - från odlingarna längs dalen för att vinet skulle få mogna i de svala källarvalven. Numera går transporterna med lastbil, men lagrar gör man fortfarande godsakerna i de djupa valven i Vila Nova.

Förutom portvinshusen har dessa städer så mycket intressant att se och uppleva. Fantastiska byggnadsverk, statyer, kakelmålningar, restauranger, caféer.......














Gillar att ströva runt på upptäcktsfärd med kameran.....

20 kommentarer:

  1. Takk for turen og for vakre bilder.
    Det ene rommet ble jeg bra betatt av.
    Hilsen
    http://www.starbear.no/mormor/2012/04/19/torsdag-og-i-like/

    SvaraRadera
  2. Härlig med en liten resa till värmen så här på morgonen;-)
    Ha det bra;-)

    SvaraRadera
  3. Känns som jag hunnit resa lite så här på morgonkvisten :-) Tack för en fin tur Kerstin.

    SvaraRadera
  4. Värme och ljus från Södern tas tacksamt emot!
    fina bilder som vanligt.

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder du visar. Sådana ställen längtar man till ibland. Tack för rundturen.

    SvaraRadera
  6. Det känns som om jag får lägga portugal på min lista över länder jag skall besöka
    Fina bilder o härligt portvin...snålvattnet...

    SvaraRadera
  7. LIVETS GODA jag skriver med stora bokstäver för det är ju det som det är när man får upptäcka med egna ögon
    Sköt om dig

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder, lätt att hänga med. Portugal är en vit fläck i mitt resande men portvin det bara älskar jag. Så varför tveka liksom?
    När jag kollat på din flygfärdiga kärring ett par dar irad anade jag att det var en dubbelbottnad rubrik. Kul.

    SvaraRadera
  9. Så trevligt återse Porto. Underbara bilder du visar.
    Onekligen blir jag sugen på ett nytt besök. ;-)
    Aldrig fel testa portvin i några källarvalv.
    Du har fångat flera härliga motiv med din kamera. :-)
    Tack för att jag fick följa med på turen till Porto.

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig resa du tog oss med på. Skönt att få drömma sig bort när vädret här hemma är lite sisådär. Kram

    SvaraRadera
  11. Visste det!!! Har haft ena benet i Lissabon länge nu men inte kommit iväg. Tack för knuffen :)
    Kanonbilder som alltid hos dig. Vilken strålande inspirerande rundtur i Porto du bjuder på (och varje kind är purpurbrun som starkt oportovin sjunger jag med Karlfeldt)

    SvaraRadera
  12. Så fina och originella bilder du visar.
    Måste vara mycket kuperat land där. Fastnade särskilt för stadsbilden på slänten, bild 4 från slutet. Ser nästan vanskligt ut att bo där, i alla fall om man har barn. - och trappan där bakom - oj, oj, jag tänker bara: motion!

    SvaraRadera
  13. Vilka fina bilder!
    Så du har varit ute och rest? Jag började nästan bli lite orolig att något hänt..

    SvaraRadera
  14. Väldigt vackra bilder och jag har stirrat mig (nästan) blind på väggmålningarna. Så fina som helst.

    SvaraRadera
  15. Tänk om min kvast hade felnavigerat på ett så trevligt sätt!
    Så härligt att få lämna kylan och ruskvädret i Sverige ett tag och få möta våren.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  16. Ljuvliga bilder! Fin resa så här i regn/snö blasket. Portugal får allt sättas upp på önskelistan för en framtida resa. Ska lägga din stad på minnet!

    SvaraRadera
  17. Fantastiska bilder och vilken skön och spännande miljö.

    Visste inte att du var från Östersund, eller Frösön ... men det kryllade av myror på alla myrstackar och de var inte få ... uppe på "berget" vid Peterson Bergers hus.

    Skulle gärna titta vidare men tyvärr så är uppkopplingen så seg och det har inte jag tålamod för om det ska hinnas med fler besök. =) men ska självklart komma tillbaka och bläddra bakåt.

    Tur att du hamnade fel med navigationen.

    SvaraRadera
  18. Grattis i efterskott!

    Kram Catarina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.