söndag 20 december 2015

En lat helg

Fjärde advent. Bara några dagar kvar till jul. Bäst av allt - bara två dagar kvar till vintersolståndet då mörkret äntligen får ge vika för allt längre dagar. Igår sken solen en stund mitt på dagen. Hm - dag och dag.  Solen gick upp 10:02 och ner 12:57. Hela 2 timmar och 55 minuters "dag". Inte undra på att min sovklocka ringer.....

Passade på att åka en runda för att se vilka matgäster som besöker fågelmatningarna i stadens omgivningar. Talgoxar mest, men också talltitor och Sibirisk nötskrika såg vi. De senare inte särskilt blyga av sig. Satt snällt kvar och åt av godsakerna så jag kunde fota. 



11 kommentarer:

  1. Härligt vintriga helgbilder! Här var det 12 plusgrader redan på morgonen och inte ett spår av snö! Men sidensvansarna har kommit, ett gott tecken!
    GOD JUL BEPPAN!

    SvaraRadera
  2. Två ljuvliga bilder dels på fågeln den sibiriska nötskrikan som jag aldrig har sett och så vinterlandskapet som jag saknar här i söder.

    SvaraRadera
  3. Den sibiriska nötskrikan gillar jag mer och mer. Rantamor har ju också en fågelrestauran och fotat den. Tyccker det är en vacker fågel med stora, fina ögon som smälter in i vinterlandskapet på ett perfekt sätt, vilket troligen är meningen.

    Ser på dina bilder att ni har åtminstone lite snö som ju alla påstår är bra, då det blir ljusare då. Nja, med så lite dagtid kvittar det nog. Ser också fram emot längre dagar. Nu har det varit soligt här både igår och idag och jag har kunnat glädja mig och 13 plusgrader mitt på dan. Så jag klagar inte. Dessutom hade vi en dagslängd på 06:05 timmar, vilket förvånar med tanke på att det är mörkt vid klockan 15:00... Tänk om vi skulle kunna skippa vintertiden...

    SvaraRadera
  4. Visst är det vackert med vinter och snö. Det får vi nog drömma om i år här i söder.
    Ha det gott över JUL
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vilka härligt vintriga bilder och jag längtar också tills att det vänder och blir ljusare. Molniga dagar blir det inte riktigt ljust någon gång alls just nu, inte undra på att man blir trött.

    SvaraRadera
  6. Så fina vintriga bilder! Ni har mörkt, men ni har snö i alla fall :) Önskar dig en God Jul!

    SvaraRadera
  7. Här var det vinterstämning minsann. Vilken underbar fågel du fick på bild.
    /Kiki

    SvaraRadera
  8. Vilken läcker fågel, en sådan hade jag gärna fotat

    SvaraRadera
  9. Vilken skillnad det är i vårt avlånga land, så mycket snö ni har.
    Blir lite avis
    God jul på dej Beppan

    SvaraRadera
  10. Trots värmen här, 10-12 gr hela tiden, längtar jag ändå till vintersolståndet. I morgon vänder det! Lika efterlängtat varje år och mera värd att firas än jul!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  11. Hej där, ska verkligen bli skönt när ljuset återvänder.
    Kul att du fick fota Nötskrikan, har försökt men den var hopplös på att gömma sig bakom
    grenarna. Fin vintervy hoppas ni får behålla snön till jul. Här är det grått trist och glashalt.
    God Jul och Gott Nytt År!
    Önskar
    Monica

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.