söndag 13 december 2015

Luciahelg

Oj - redan Lucia! Hänger inte riktigt med i svängarna. Helgen har varit intensiv - och mycket trevlig. Lucia med följe träffade jag redan på fredag förmiddag - ett gäng på jobbet som körde ett alternativt lussande. Vilka talanger!  Fredagskvällen bjöd på portvinsprovning i Munskänkarnas regi. Så kul att testa hela skalan från Ruby till mäktiga gamla rariteter.

Lördagen tillbringade vi delvis på traditionsenlig julmarknad i hembygdsområdet runt kyrkan. Där fanns mycket fina hantverk - att både göra och köpa, goda bakverk och annat spännande.

Portvinsprovning med smaktallrik. Det äldsta vinet var från 1961.
Tänk att det tillverkades när jag nyss börjat skolan.....
Intressant att testa salt och sött till vinerna.

 
I Robbgården höll hembygdsföreningen till. Där kunde man prova på att stöpa ljus
och tillverka halmdekorationer. Och så köpa nygräddade mjukkakor från bageriet.




I bagarstugan var det varmt och gott. Och doftade ljuvligt av nybakade mjukkakor!


Norrigården - den vackra Norrbottensgården som hyser en restaurang.

Helgbilden



17 kommentarer:

  1. Mums vilken läcker smaktallrik.
    Stöpa ljus var kul men det var
    ju några år sedan närmare bestämt
    på lekis:-)
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  2. Du har hatt ei innholdsrik og
    spennande helg !!

    Ha ei fin ny adventsveke.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin helg du har haft med julmarknad och portvinsprovning! Alltid kul att kombinera vin med olika smaker!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  4. Åh så mysiga bilder!!! Och portvin är ju så gott! Tawny är min favorit. Och visst är det kul att prova dryck och mat i kombination, att känna hur smakerna påverkar varandra.

    SvaraRadera
  5. Ser gott ut. Och att baka i bagarstuga blir så gott bröd. Mm så gott.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder från julmarknaden, det ser fantastiskt fint ut. Vad kul att man får prova lite själv av de traditionella julförberedelserna.

    SvaraRadera
  7. Så vackert det ser ut med snön! Då måste det kännas extra trevligt att gå på julmarknad. Ännu har jag inte sett en enda snöflinga i vinter. Undrar om det kommer någon innan jul?
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Här snyftar jag bara. Jag menar den första bilden med vinprovingen är ju så klippt och skurit för mig - om jag tlde rödvin vill säga. Hoppas det fanns vitt vin att testa också, men tvivlar.

    Åsså kan jag bara konstatera att handstupta ljus är såååååååå prisvärda hos dig. Här kostar dom det tredubbla.

    Åsså kan jag konstatera att ni inte har lika stora snömängder som ifjol, vilket glädjer mig! Vi fick pyttelite snö idag på eftermiddagen plus blixthalka på vägarna... Hoppas bara att den vita varan försvinner illa kvickt - typ på juldagen;-)

    SvaraRadera
  9. Vad det ser vackert ut med snön, stöpta ljus och allt mysigt.

    SvaraRadera
  10. Så otroligt trevligt det ser ut, alltihopa! Och den där provningen skulle jag gärna varit med på. Just portvin kan vara lite knepigt tycker jag. Kom du fram till någon speciell kombo som var extra bra? Sött, salt, lagrat?

    SvaraRadera
  11. Så trevligt du verkar ha haft det! Och julstämning med snö!

    SvaraRadera
  12. Vilken trevlig helg du har haft!
    Nu spurtar vi fram mot jul!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  13. Portvinsprovning vore kul att testa.

    SvaraRadera
  14. Julmarknad av något slag tillhör traditionerna inför julen tycker jag och de lite mindre gillar jag. Riktigt mycket fint var det här. Portvinsprovning har jag däremot inte stött på under någon julmarknad här nere.

    SvaraRadera
  15. Vad jättemysigt det ser ut med bagarstugan och julmarknad i ett sådant område. Stämningsfullt!
    Portvinsprovning har jag aldrig varit på, och inte heller vanlig vinprovning, men däremot är jag ofta på whiskyprovning i en lokal förening.

    SvaraRadera
  16. En sån där skön julhelg.
    /Kiki

    SvaraRadera
  17. Så jättemysigt det ser ut med alla julförberedelser :) Extra mysigt med snö, men det blir det tydligen ingen hos oss. Tvärtom skall det bli midsommarväder, helt galet. Men jag julpyntar ändå och tycker att det är en mysig tid. Jag gillar ju att baka och laga mat också, och det blir det mycket av nu. Den där översta bilden innehåll mycket som såg väldigt smarrigt ut!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.